Skip navigation.

thuisbioscoop, thuiskantoor, home, entertainment, kantoor, woning, thuis, ontwerp, audio, video, design, architect, interieur, life-style, domotica, ontwerp, ontspannen, eadhome
home > nieuws > automation news > virtueel assistent

Doorsnee manager nog niet rijp voor virtuele assistent

APELDOORN - Vroeger, toen de meeste vrouwen in Nederland nog niet werkten, werd een manager thuis verzorgd door zijn vrouw en op kantoor werd hij bijgestaan door zijn secretaresse. De manager van nu, meestal een man, is gemancipeerd en draagt thuis zijn steentje bij als zijn vrouw werkt. Op kantoor is dit echter anders. Ondanks de vele veranderingen die op ICT vlak hebben plaatsgevonden, waardoor de werkzaamheden van een secretaresse/assistente net zo goed, zo niet efficiënter, op afstand kunnen worden uitgevoerd, blijft de doorsnee manager volhouden dat zijn secretaresse/assistente op kantoor aanwezig moet zijn.

Alle argumenten ten spijt, blijkt dit idee vaak van essentieel belang voor hem te zijn, alsof het iets is wat hij niet mag prijsgeven, het laatste restje van de mannenverzorgingstaat. Dit constateren Natasja Fortuin en Marianne Sturman, eigenaren van MoneyPenny.nl, een internetbedrijf dat virtuele assistenten levert. De functie van secretaresse heeft met de komst van de laptops met email, waarop managers zelf hun briefjes, notities en rapporten typen, een verandering ondergaan: zij is meer en meer een assistent die alles regelt en organiseert, terwijl het destijds zo belangrijke steno/typiste gedeelte op de achtergrond is geraakt. Aangezien de gemiddelde manager zelf vaak weg is en de communicatie inzake de werkzaamheden toch veelal via telefoon, fax en email plaats vindt hoeft de assistent eigenlijk niet meer de hele dag op kantoor aanwezig te zijn en kan zij prima een groot deel van haar werk vanuit huis en op flexibele basis verrichten. Immers, in plaats van uitsluitend tijdens de 9-5 kantooruren kan op de virtuele assistente op allerlei tijden een beroep worden gedaan. Zo kan de baas (m/v) als hij op weg naar huis in de file staat en het kantoor gesloten is zijn tijd nuttig besteden door alvast met zijn virtuele assistent de planning van de volgende dag door te nemen.

Om de weerstand tegen het niet op kantoor aanwezig zijn te overbruggen stelt MoneyPenny.nl deze managers vaak voor te starten met een verdeeld concept: een combinatie van op kantoor en thuis, waarbij flexibiliteit de basis vormt, zowel wat het aantal uren als de tijden en de werkplek betreft. Deze kunnen zelfs per dag veranderen afhankelijk van de hoeveelheid werk. Vooral voor startende bedrijven en ambulante managers een ideale combinatie.

Het is een uitdaging om potentiele opdrachtgevers te overtuigen zegt Sturman, maar eenmaal over de dam zijn ze enthousiast en zullen er zeker meer volgen. Inmiddels doet MoneyPenny.nl zaken met tientallen opdrachtgevers, waaronder zowel multinationals als MKB bedrijven. MoneyPenny.nl biedt niet alleen virtuele assistentie, maar adviseert ondernemingen ook bij de invoering van telewerken binnen hun organisatie, en op het gebied van het opzetten en reorganiseren van ondersteunende processen. Ook voor deze dienstverlening is veel belangstelling.

Zie ook www.moneypenny.nl

Artikel uit Apeldoornse Courant van 15-08-2001